RED HET LEVEN VAN PROFESSOR DJALALI

VUB-GASTDOCENT DJALALI DREIGT GEËXECUTEERD TE WORDEN

Het lijkt een scenario van een film te zijn, maar het is helaas een waargebeurd én actueel verhaal. Ahmadreza Djalali, een Zweeds-Iraanse spoedarts en gastprof aan de VUB, zit al meer dan vier jaar vast in een Iraanse gevangenis. Nochtans is hij geen misdadiger. De Iraanse autoriteiten beschuldigden hem van spionage en arresteerden hem zonder aanhoudingsbevel tijdens een werkbezoek aan Iran.
Op 24 november 2020 kregen we verontrustend nieuws over dr. Ahmadreza Djalali. De Iraans-Zweedse spoedarts Ahmadreza Djalali telefoneerde die ochtend naar zijn echtgenote Vida Mehrannia met de alarmerende boodschap dat hij afscheid moest nemen. Hij werd in afzondering geplaatst en ingelicht dat hij snel geëxecuteerd zou worden.

Wat kan jij doen?

Jij kan mee de druk op de Iraanse autoriteiten opvoeren. Voer samen met Amnesty International, de VUB en de familie van Ahmadreza Djalali actie en red mee het leven van professor Djalali.

1. DEEL DE VRAAG OM VRIJLATING OP SOCIALE MEDIA
Iran is gevoelig voor zijn online reputatie. Doe een oproep via social media en tag op Twitter en Instagram de president van Iran @hrouhani, de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken @jzarif en de "opperste leider" @khamenei_ir met de hashtag #SaveAhmadreza.

2. STUUR EEN MAIL NAAR DE IRAANSE AUTORITEITEN
Stuur zo snel mogelijk een e-mail naar de Iraanse ambassade (secretariat@iranembassy.be). Download hieronder de voorbeeldmail en eis dat de Iraanse autoriteiten onmiddellijk de doodstraf van dr. Djalali intrekken. Download hier de voorbeeldmail van Amnesty International. Lees hier meer over de acties van Amnesty International voor Ahmadreza Djalali.

3. NEEM DEEL AAN DE SCIENCE MARATHON OP WOENSDAG 9 DECEMBER
Onze collega’s van de Università del Piemonte Orientale organiseren op woensdag 9 december een 24u durende Science Marathon waarin wetenschappers in een korte boodschap hun nieuwste wetenschappelijke inzichten delen en een dr. Djalali een hart onder de riem steken. Alle info vindt u hier.